چگونه افکار مزاحم را مدیریت کنیم؟

در این مقاله قصد دارم در مورد مدیریت افکار یک ایده جالب و یک راهکار خیلی خوب به شما بدهم  که بتوانید خیلی راحت افکارتان را مدیریت کنید پس تا انتهای این مقاله همراه من باشید

افکار مزاحم حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد عامل حال خراب ما، عزت نفس پایین ما، نتایج و اتفاقات منفی ما در زندگی هستند، که اگر ما بتوانیم این افکار را مدیریت کنیم قطعاً زندگی خیلی بهتری را تجربه خواهیم کرد

آیا شما هم در طول روز درگیر افکار مزاحم هستید؟

آیا شما هم احساس میکنید که به لحاظ ذهنی همیشه خسته اید؟

آیا شما هم بیشتر از این که در زندگیتان اتفاقات مثبت را تجربه کنید اتفاقات منفی را تجربه می کنید؟

آیا معمولاً حال و حوصله انجام کارها را ندارید؟ انگیزه‌ای برای اقدام کردن ندارید یا در روابط تان آرامش کافی ندارید؟

اگر پاسخ شما هم به سوالات بالا مثبت بود به احتمال زیاد افکار مزاحم و منفی دارید که کنترل شما را در دست گرفته اند

اما نگران نباشید چون من در این مقاله به شما خواهم گفت که چطور به افکار مزاحم آگاه شوید و آنها را به خوبی مدیریت کنید

برای شروع از شما می خواهم که به یک فیل صورتی فکر نکنید!

لطفا به فیل صورتی که یک چترسفید در روی خرطومش نگه داشته است فکر نکنید!

خب چه اتفاقی افتاد؟

احتمالا دو حالت برای شما اتفاق افتاد:

اول  اینکه هم به فیل صورتی و چترش فکر کردید و تصویر آن در ذهن شما شکل گرفت، هم به خود می گفتید که نباید به فیل صورتی فکر کنم!

دوم اینکه اصلا حواستان نبود و آگاه نبودید که چه فکر هایی از ذهن شما گذشتند

حالا سوالی که پیش می آید این است که چطور شما هم به فیل صورتی فکر کردید هم همزمان به خود می گفتید به فیل صورتی فکر نکن؟

این رفتار شما نشان دهنده این بود که شما به افکارتان آگاه بودید و بهتر است بگویم شما در آن لحظه ذهن آگاه بودید

در واقع شما با بخشی از ذهن خود فکر می کردید و با بخش دیگر آن فکر خود را مشاهده می کردید.

دانشمندان ایده ای را مطرح کردند به نام ایده دو ذهن، براساس این ایده ما دو ذهن داریم: ذهنی که فکر می کند یعنی ذهن متفکر و ذهنی که نظاره می کند یعنی ذهن مشاهده گر

ایده دو ذهن در مدیریت افکار مزاحم کمک خیلی زیادی به ما می کند چون به ما این امکان را می دهد که همزمان که با ذهن متفکر فکر می کنیم با ذهن مشاهده گر افکارمان را مشاهده کنیم.

عمده خستگی ذهنی و آشفتگی افکار ما به این دلیل است که ما نمی توانیم افکار خود را تفکیک کنیم و با ذهن مشاهده گر خود به ذهن متفکر که فقط کار تولید افکار را برعهده دارد مشاهده کنیم و افکار مزاحم را مدیریت کنیم.

خب حالا که متوجه شدیم ما دو ذهن داریم و قادر به مدیریت افکارمان هستیم چطورافکار مزاحم را مدیریت کنیم؟

مراحل مدیریت افکار مزاحم:

به افکار خود آگاه شوید

اولین قدم برای مدیریت افکار مزاحم اگاه شدن به افکار است، چون تا زمانی که به افکار خود آگاه نباشید نمی توانید مدیریت شان کنید، پس از خودتان بپرسید الان من چه فکری دارم؟

با افکار خود نجنگید

وقتی از شما خواستم به فیل صورتی فکر نکنید شما به فیل صورتی فکر کردید، دقیقا زمانی که فکر مزاحم به سراغ شما می آید و به خودتان می گویید من نباید این فکر را داشته باشم ذهن شما بیشتر تمایل به آن فکر دارد

مثلا شما می ترسید که مبادا از کارتان اخراج شوید و افکاری از این قبیل در ذهن  جریان دارند، سپس به خود می گویید:« نه من نباید به اخراج شدنم فکر کنم  چرا بازم این فکرها سراغ من اومدن؟» با این کار شما به این افکار مزاحم قدرت می دهید و ممکن است این افکار مزاحم کل روز ذهن شما را تحت کنترل خود بگیرند.

پس به جای جنگیدن با افکار مزاحم، به آنها آگاه شوید و از تکنیک های بعدی که در ادامه مقاله گفته شده است استفاده کنید:

برخلاف افکارتان عمل کنید

ذهن متفکر ما در طول روز هزاران فکر تولید  می کند و همه افکار ما واقعی نیستند پس لزومی ندارد آنها را جدی بگیریم

همین حالا که این مقاله را برای شما می نویسم افکار مختلفی از ذهن من می گذرد مثل اینکه: «خیلی داره طولانی میشه، الان حوصله نوشتن ندارم بهتره برم سراغ یه کار دیگه، خیلی وقته مقاله ننوشتم خیلی سختم میاد بنویسم بذار بمونه برای یه روز دیگه و…» باور کنید همه این افکارمزاحم از ذهنم می گذرند و من با ذهن مشاهده گرآنها را می بینم و با وجود همین افکار به نوشتن ادامه می دهم و شما هم باید با وجود افکار مزاحم کار درست را انجام دهید.

خودتان را از افکارتان جدا کنید

به جای اینکه افکار خود را باور کنید آنها را از خودتان جدا کنید. وقتی من به خودم می گویم الان حوصله نوشتن ندارم اگر باورش کنم نوشتن را ادامه نمی دهم و از پشت میزم بلند می شوم. اما وقتی می خواهم خودم را از فکرم جدا کنم می گویم «من این فکر را دارم که حوصله نوشتن ندارم» و این صرفا یک فکر است که من دارم نه اینکه واقعا حوصله نداشته باشم

این تمرین در واقع به ما می گوید افکار ما در حال رفت و آمد در ذهن ما هستند و ما افکارمان نیستیم فقط می توانیم انتخاب کنیم که به آنها قدرت دهیم یا آنها را جدی نگیریم و اجازه دهیم عبور کنند.

از افکارتان تشکر کنید

از افکار مزاحمی که دارید تشکر کنید! به فکرتان بگویید فکر جان مرسی که هستی ، فکر من حوصله ندارم مرسی که هستی مرسی که می خواهی از من مراقبت کنی تا اذیت نشم. شاید کمی این کار برایتان مسخره به نظر برسد چرا باید از فکر مزاحم تشکر کنم اما شما با این کارتان یک لحظه به این فکر توجه نشان دادید و با این کارتان باعث می شوید آن فکر مزاحم دست از سر شما بردارد

امیدوارم که راهکار های گفته شده در این مقاله به شما در مدیریت افکار مزاحم کمک کننده باشند و بتوانید این افکار را به خوبی مدیریت کنید، زیرا با مدیریت افکار خود می توانید احساسات و رفتارهای بهتری داشته باشید و از عزت نفس خود مراقبت کنید.

اگر مدیریت افکار مزاحم یکی از چالش های جدی شما هست و می خواهید به این مهارت مسلط شوید پیشنهاد می کنم از راهکارهای گفته شده در دوره جامع از عزت نفس تا خوشبختی هم استفاده کنید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید