کمال گرایی چیست؟

 

کامل گرایی (کمال گرایی) معادل واژه perfectionism  است، یعنی تعیین استانداردهای بالا برای خود یا دیگران که ضرر هایش بیشتر از منافع آن است.

 فرق کامل گرایی با کمال گرایی چیست؟

از آنجایی که انسان ذاتا تمایل به کمال دارد، پس کمال گرا بودن نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار هم خوب است، اما چیزی که ایراد دارد این هست که:

فرد با ذهنیت کامل گرا استانداردهای بسیار بالا و غیر ضروری برای رسیدن به اهدافش تعیین می کند و جالب اینجاست که تلاشی هم برای رسیدن به آن انجام نمی دهد.

بنابراین می توان این نوع ذهنیت را کمال گرایی منفی نام گذاری کرد.

ولی فرد کمال گرای مثبت استانداردهای معقول تعیین می کند و در مسیر رسیدن به تکامل قدم بر می دارد و تلاش می کند تا به اهدافش دست یابد.

ولی فرد کامل گرا می خواهد همه شرایط ایده آل باشد و خودش هم کامل باشد تا شروع کند

تمام موفقیت های بشر تا کنون به خاطر میل او به کمال و کمال گرایی مثبت بوده است وگرنه فرد کامل گرا قدمی برنمی دارد و شروع نمی کند تا به موفقیت برسد

فرد کامل گرا شکست را نمی پذیرد و انتظار دارد بدون اینکه اشتباه کند و یا شکست بخورد، پیروز شود ولی فرد کمال گرای مثبت شکست را بخشی از مسیر می داند.

کمال گرای مثبت معتقد است که با یادگیری از شکست و اصلاح اشتباهات می توان موفق شد.

نمونه هایی از شکست های افراد موفق دنیا

به نظر من اگر افراد موفق دنیا کامل گرا بودند هیچ وقت ما آنها را نمی شناختیم و اسمی از آنها در تاریخ ثبت نمی‌شد! چرا؟ دلیلش واضح است، زیرا هیچ وقت کار خاصی انجام نمی دادند که باعث موفقیت آنها شود.

انیشتن نابغه دنیا هرگز فرد کامل گرایی نبود، کارهایی  انجام می داد که اطرافیانش او را دیوانه خطاب می کردند.

ادیسون 10000 بار شکست خورد تا توانست لامپ را اختراع کند، جالب است او در مصاحبه ای می گوید:

من شکست نخوردم، من 10000 روش پیدا کردم که نتیجه نداد.

جف بیزوس موسس آمازون که بزرگترین فروشگاه اینترنتی کتاب و سایر محصولات در دنیا هست سال 2015 از گوشی موبایل رونمایی کرد اما در این کار شکست خورد.

جف بیزوس می گوید: هرگاه کارمندانم می گویند ایده ای داریم به آنها می گویم تست کنید، اول قدم برای اجرایی کردن این ایده را بردارید.

آنوقت فرد کامل گرا حاضر نیست حتی یک بار هم امتحان کند که مبادا اشتباهی انجام دهد!

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید